Apr 5, 2012

အေမရိကန္ေက်ာင္းပံုစံ နဲ႔ သေျပညိဳ


အျမဲလိုလို စိမ္းလန္းျပီး အညြန္႔ နီနီညိဳညိဳေလးေတြ ေ၀ျဖာေနတတ္တဲ့ သေျပကို ျမန္မာလူမ်ိဴးေတြက ေအာင္အတိတ္ ေအာင္နိမိတ္ အျဖစ္ မွတ္ယူၾကတယ္ဆိုတဲ့ စကားမ်ိဳးကို အေမရိကန္ေရာက္ ျမန္မာကေလးငယ္ေတြ နားမလည္ႏိုင္ေသးေပမဲ့ က်မအိမ္မွာ စိုက္ထားတဲ့ သေျပပင္ေလးဆီက သေျပညြန္႔ေတြ ခ်ိဳးလာျပီးေတာ့ ကေလး ေတြကို ျပျပီး ဒါဟာ ကံေကာင္းတဲ့ အပင္ အရြက္လို႔ ျမန္မာေတြက ယူဆၾကတယ္ ဆိုတာကို ေျပာျပရင္ေတာ့ သူတို႔ သေဘာေပါက္ၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့မွပဲ သ-သေျပညိဳ ေအာင္ပြဲၾကိဳဆိုတာကိုလည္း သူတို႔ ေသခ်ာ နားလည္ၾကပါေတာ့တယ္။
 
အဲဒီလို လက္ေတြ႔ ျပႏိုင္တာေလးေတြက ကေလးေတြရဲ႕ မွတ္ဉာဏ္ထဲ ပိုစြဲေစတယ္ဆိုတာ ေသခ်ာေပမဲ့ က်မတို႔ငယ္စဥ္က ဒီအခြင့္အေရး မရခဲ့ပါဘူး။ ဆရာ ဆရာမေတြေရွ႕ လက္ စံုပိုက္ျပီး စာေတြကို ကုန္းအံ ခဲ့ၾကတာမွာ ဒီစာက ဘာအဓိပၸါယ္လဲလို႔ က်မတို႔ အထူးတလည္ သိခြင့္ မရခဲ့သလို၊ သိခ်င္စိတ္လည္း မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ ေက်ာင္းစာတခု ခက္ရင္ ဘာေၾကာင့္ခက္သလဲ ဆိုတာ က်မတို႔ အေျဖမရွာ တတ္ ခဲ့ၾက သလို ဒါကို ေမးခြန္းထုတ္ရမယ္လို႔လည္း မသိခဲ့ၾကပါဘူး။ ဒါဟာ Teacher centered learning (ဆရာဦးေဆာင္တဲ့သင္ယူနည္း) နဲ႔ ၾကံဳခဲ့ရလို႔ပဲ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီအက်င့္က က်မတို႔ ျမန္မာျပည္ပညာေရး လူထြက္ေတြမွာ စြဲေနခဲ့တာ က်မကိုယ္တိုင္ အပါအ၀င္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ စကားစပ္လို႔ ေျပာရရင္၊ ျမန္မာျပည္မွာ ျမန္မာစာအဓိကနဲ႔ B.A ဘြဲ႔၊ B.A (hons;) ဘြဲ႔ နဲ႔ M.A ဘြဲ႔ေတြ ရခဲ့ေပမဲ့ အဂၤလိပ္စာကို ေတာ္ရိေလ်ာ္ရိသာ သင္ခြင့္ရခဲ့တာ မို႔ အေမရိက ေရာက္ခ်ိန္မွာေတာ့ ဘာသာစကားျပႆနာနဲ႔ တည့္တည့္ တိုးရပါေတာ့ တယ္။ က်မတို႔က ျမန္မာျပည္မွာတုန္းက အဂၤလိပ္လို ေျပာက်င့္ လံုးလံုးမရွိခဲ့တာမို႔ ဒီေရာက္ေတာ့ အဂၤလိပ္စကားေျပာဖို႔ရာ ေျမြကိုင္ရမွာလို တြန္႔ေနခဲ့တာပါ။ ဒီေတာ့ အဂၤလိပ္စာ အတြက္ ေကာလိပ္မွာ ေက်ာင္းတက္ရပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအခါမွာေတာ့ က်မဟာ အတန္းထဲမွာ ဆရာဆရာမကို ေမးခြန္း မထုတ္တတ္တဲ့၊ တခုခု နားမလည္ တာကို ေမးဖို႔အေရး တြန္႔ဆုတ္ေနတတ္တဲ့ ေက်ာင္းသူ ျဖစ္ေနခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေနာက္မွပဲ ဆရာမနဲ႔ အတန္းေဖာ္ေတြ လက္တြြဲေခၚမႈေၾကာင့္ အတန္းထဲမွာ က်မ က်င့္သြားရသြား ခဲ့တာပါ။ ဒီေတာ့မွပဲ ေမးခြန္း ထုတ္တာေတြ၊ ျငင္းခ်က္ထုတ္တာေတြ၊ ေ၀ဖန္သံုးသပ္ တာေတြ၊ အုပ္စုဖြဲ႔ သင္ယူနည္း ေတြ၊ သုေတသနလုပ္တာေတြ၊ ဆရာ ဆရာမအေပၚ အကဲျဖတ္စစ္တမ္း ေပးတာေတြကို ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္သြားခဲ့တာပါ။

 ဒီေနရာမွာ ေျပာျပခ်င္ တာက အဲလို ေကာလိပ္တက္ျဖစ္လိုက္တာဟာ က်မကို အေမရိကန္ ပညာေရး စနစ္၊ သင္ၾကားေရးစနစ္ေတြနဲ႔ ထိေတြ႔ေပးလိုက္သလို ျဖစ္သြား ခဲ့တယ္ဆိုတာပါ။ အဲဒါကပဲ သေျပညိဳကို ပ်ိဳးေထာင္တဲ့အခါမွာ က်မက ကေလးေတြနဲ႔ ကြာဟမႈ သိပ္မၾကီးမားခဲ့တာပဲ လို႔ ထင္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ က်မ သမီး နဲ႔ သားငယ္ ကိုယ္တိုင္ေတြက အလယ္တန္းနဲ႔ မူလတန္းေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္ေနၾကတာေၾကာင့္ လည္း ကေလးေတြရဲ႕ တုံ႔ျပန္မႈစရိုက္သဘာ၀ကို က်မ သေဘာေပါက္ထားလို႔ ျဖစ္ပါ လိမ့္မယ္။ က်မအတြက္ေတာ့ ျမန္မာ-အေမရိကန္ကေလးေတြဟာ အမ်ားထင္ထား သေလာက္ ကိုင္တြယ္ရ မခက္ခဲ့ပါဘူး။

 +++++++

ခုခ်ိန္မွာ အေမရိကန္ပညာေရးဟာ က်ဆင္းေနတယ္.. မေအာင္ျမင္ဘူးဆိုတဲ့ စစ္တမ္း ေတြ အမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္ေနေပမဲ့ က်မလက္လွမ္းမီသေလာက္မွာေတာ့ အေမရိကန္ ပညာေရး ဟာ ကမၻာက ေစာင့္ၾကည့္ေနရတဲ့..၊ လိုလားေနရတဲ့ အေျခအေန မွာေတာ့ ရွိေနဆဲပါ။ ျပီးေတာ့ ျမန္မာပညာေရးလူထြက္ ျဖစ္တဲ့အျပင္ ကိုယ္တိုင္ ေက်ာင္းဆရာမ အျဖစ္ ႏွစ္ ၂၀နီးပါး အေတြ႔အၾကံဳ ရွိခဲ့တဲ့ က်မအျမင္မွာေတာ့ အေမရိကန္ ပညာေရး.. ပိုျပီး အေသးစိတ္ေျပာရရင္ က်မကိုယ္တိုင္ ေက်ာင္းသူအျဖစ္ ထိေတြ႔ရတဲ့ ေကာလိပ္ အဆင့္ပညာေရး နဲ႔ က်မ သားသမီးေတြေၾကာင့္ ထိေတြ႔ရတဲ့ အေျခခံပညာေရးပံုစံ မွာ ကိုပဲ အတုယူစရာ သေဘာက်စရာက မ်ားျပီး၊ စိတ္ပ်က္စရာ အေနအထားက နည္းပါးပါတယ္။

 ျပီးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြမွာ က်မေျပာခဲ့ဖူးသလိုပါပဲ။ က်မတို႔ ျမန္မာျပည္ပညာေရးထဲမွာ ေဆာင္ပုဒ္ေတြနဲ႔ ေၾကြးေက်ာ္ျပီး တကယ္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့တဲ့ “မိဘ ဆရာ ပူးေပါင္း ကေလးပညာေကာင္း”ဆိုတာကို အေမရိကန္ေတြကေတာ့ မေၾကြးေက်ာ္ ဘဲ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ ပညာေရးထဲမွာ မိဘ မပါမျဖစ္ ပါရ ပါတယ္။ တလတၾကိမ္ မိဘဆရာ ပံုမွန္အစည္းအေ၀းေတြ တက္ကို တက္ရပါတယ္။ (မတက္တဲ့ မိဘေတြရဲ႕ သားသမီးေတြဟာ ပညာေရးမွာ သိသိသာသာ မတိုးတက္တာ လက္ေတြ႔ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္)။

 ဒါ့အျပင္ တႏွစ္တၾကိမ္၊ ေက်ာင္းသားမိဘ နဲ႔ အတန္းပိုင္ ဆရာ ေတြ႔ျပီး ကေလးရဲ႕ တိုးတက္မႈ ဆုတ္ယုတ္မႈေတြကို ေဆြးေႏြးရပါတယ္။ အခ်ိန္ ေပး ႏိုင္ရင္ အတန္းလိုက္တက္ရပါတယ္။ ကိုယ့္ကေလး စာသိပ္မလိုက္ႏိုင္တဲ့ ဘာသာ ဆိုရင္ ကေလးက ဘာခ်ိဳ႕ယြင္းသလဲ..၊ ဒါမွမဟုတ္ ဆရာရဲ႕ သင္ၾကားေရးကပဲ ခ်ိဳ႕ယြင္း သလား ဆိုတာေတြကို သိဖို႔ မိဘကိုယ္တိုင္ စာသင္ခ်ိန္ကို ၀င္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ဆရာကိုျဖစ္ေစ ေက်ာင္းအုပ္ကိုျဖစ္ေစ၊ မိဘက ေတြ႔ခြင့္ေတာင္း ရက္ခ်ိန္းယူျပီး ၀င္ေတြ႔ ေဆြးေႏြးႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေတြ႔တာမ်ိဳးကိုလည္း ဆရာေတြ ကေရာ ေက်ာင္းအုပ္ ေတြကပါ သေဘာတက် လက္ခံၾကပါတယ္။

အေမရိကမွာ ေက်ာင္းေကာင္း ေက်ာင္းညံ့ခြဲတာက ဆရာေကာင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ ေကာင္း နဲ႔ ေတာ္တဲ့ကေလးေတြျဖစ္လာေအာင္ ဘယ္လို စနစ္တက် ေျမေတာင္ ေျမွာက္ ေပး သလဲ ဆိုတဲ့ စစ္တမ္းေတြေပၚမူတည္ျပီး သတ္မွတ္တာျဖစ္ပါတယ္။ စာေမးပြဲစနစ္နဲ႔ စာေမးပြဲ ခ်ပစ္ တာမ်ိဳး၊ ေအာင္ခ်က္ေတြနဲ႔ ဆံုးျဖတ္တာမ်ိဳး မဟုတ္ တာေၾကာင့္ ဆရာဆရာမေတြဟာ တႏွစ္ပတ္လံုး တာ၀န္ေက်ၾကရပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြကလည္း တႏွစ္ပတ္လံုး မွန္မွန္ စာလုပ္ၾကရပါတယ္။ ေက်ာင္းသား ေတြ ရဲ႕ ေန႔စဥ္အိမ္စာေတြကို တကယ္လုပ္ေၾကာင္း မိဘေတြက ေန႔စဥ္ လက္မွတ္ ျပန္ ထိုးေပးရပါတယ္။

 ျပီးေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ ေလ့လာေရးခရီးတို (Field Trip) ေတြလည္း တႏွစ္ကို အနည္းဆံုး ၂ေခါက္ ထြက္ၾကရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ေက်ာင္း၀န္းက်င္မွာ ကေလးေတြ ေပ်ာ္ဖို႔ ေပ်ာ္ပြဲ ရႊင္ပြဲေတြ လႈပ္ရွားမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး Activities ေတြ လုပ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါေတြမွာလည္း ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔အတူ မိဘေတြက ေစတနာ့၀န္ထမ္းအျဖစ္ လိုက္ကူၾကရပါတယ္။ တကယ္ကို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးပါပဲ။


အဲဒီအေျခခံပံုစံကို က်မရဲ႕ သေျပညိဳေက်ာင္းမွာ က်မ ျပန္သံုးပါတယ္။ တပတ္မွ တရက္တည္း၊ ႏွစ္နာရီတည္းသာ စာသင္ခြင့္ရတဲ့ ေက်ာင္းမို႔ မိဘေတြမကူဘဲ ကေလးေတြရဲ႕ ျမန္မာစာ တိုးတက္ဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မိဘေတြကူကို ကူရမယ့္ အိမ္စာမ်ိဳးကို ေပးရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ေန႔စဥ္ေစာင့္ၾကည့္အကဲျဖတ္တဲ့အေနနဲ႔ သတ္ပံုစစ္တာ၊ အဓိပၸါယ္ ဘယ္ေလာက္ထိ နားလည္သလဲဆိုတာ သိရဖို႔အတြက္ စကားလံုးေတြ ေ၀ါဟာရေတြ ၀ါက်ေတြကို အရုပ္ဆြဲျပီး ပံုေဖာ္ခိုင္းပါတယ္။ တကယ့္ လက္ေတြ႔အေရာင္ ကိုပါသိေအာင္ အေရာင္ေတြ ထည့္ခိုင္းပါတယ္။ ျပီးေတာ့ စာေတြနဲ႔ အရုပ္ေတြကို မွန္ေအာင္ တြဲတာမ်ိဳး၊ စာလံုးေတြတြဲတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ခိုင္းပါတယ္။ Puzzle ဆက္ခိုင္း တာမ်ိဳးေပါ့။ အဲဒီအခါမွာေတာ့ ကေလးေတြဟာ သူတို႔ သင္ျပီးသေလာက္ သင္ခန္းစာ ေတြကို တကယ္သိ၊ တကယ္နားလည္၊ တကယ္ တတ္ေျမာက္ သြားပါေတာ့တယ္။

အဲသလိုပဲ ဆရာဆရာမနဲ႔ မိဘေတြ တလတၾကိမ္ အစည္းအေ၀းကိုလည္း က်မတို႔ သေျပညိဳေက်ာင္းမွာ ပံုမွန္လုပ္ပါတယ္။ ဆရာဆရာမေတြကို မိဘေတြက အၾကံေပးၾက သလို မိဘ ေတြဘက္က ျဖည့္ဆည္းကူညီရမွာေတြကိုလည္း ဆရာဆရာမေတြက ေျပာ ၾကပါတယ္။ အဲလိုပဲ ကေလးေတြနဲ႔ ေလ့လာေရးခရီးတို ထြက္တာေတြ၊ အပန္းေျဖ ခရီးတို ထြက္တာေတြ၊ အေမရိကန္ယဥ္ေက်းမႈအထိမ္းအမွတ္ နဲ႔ေရာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အထိမ္းအမွတ္ေတြအတြက္ေရာ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲေတြ လုပ္ပါတယ္။
အဲဒီအခါ ကေလးေတြက ေက်ာင္းမွာ ေပ်ာ္လာၾကပါေတာ့တယ္။
ဒါေၾကာင့္ပဲ သေျပညိဳေက်ာင္းက ခုေလာက္ျမန္ျမန္ အေျခက်လာခဲ့တာလို႔ ထင္ပါတယ္။
ေျပာရရင္ အေမရိကန္ေက်ာင္းေတြကို နမူနာယူျပီး သေျပညိဳကို ထူေထာင္ခဲ့တာပါပဲ။

 ေနာက္သီတင္းပတ္ေတြမွာလည္း အေမရိကန္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ ေကာင္းကြက္ ဆိုးကြက္ ေတြနဲ႔ ယွဥ္ျပီး သေျပညိဳကို ဒီ့ထက္ သန္စြမ္းဖြံ႔ျဖိဳးေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ေနၾကသလဲ ဆိုတာေတြ ေျပာျပပါဦးမယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္က မိဘေတြ ဆရာေတြ ကို အေတြ႔အၾကံဳေတြ ေ၀မွ်ေပးခ်င္တာပါပဲရွင္။

၂၇၊ မတ္လ၊ ၂၀၁၂။
( ျပည္တြင္းထုတ္ Venus News Weekly Journal ပါ အပတ္စဥ္ေဆာင္းပါး-အမွတ္ ၄)

3 comments:

Nyi Linn Thit said...

သေဘာက်ဖို႔ ေကာင္းလိုက္တာ အမေရ..၊ ဟုတ္တယ္ေနာ္..၊ အေမရိကန္ ပညာေရးစနစ္က ေကာင္းကြက္ေတြ၊ အတုယူစရာေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္၊ ဒါေတြကို အမတို႔က အခုလို အတုယူၿပီး ကေလးေတြ တိုးတက္ဖို႔ လုပ္ေပးႏိုင္တာ ခ်ီးက်ဴးစရာပါပဲ၊ တစ္ခု ေမးခ်င္လို႔အမ..၊ သေျပညိဳ ေက်ာင္းက သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း စာအုပ္ေတြမွာ မိတၱဴ အပိုေတြ ႐ွိလား? ႐ွိခဲ့ရင္ေကာ အျပင္က ေက်ာင္းသား မဟုတ္သူေတြ ဝယ္ခြင့္ ႐ွိသလား? လို႔ သိခ်င္လို႔ပါ..။

ေမျငိမ္း said...

ညီလင္းေရ..
သင္ရိုးက ေထြေထြထူးထူး မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာျပည္က သူငယ္တန္း သင္ပုန္းၾကီး ဖတ္စာအုပ္ကိုပဲ ကိုင္တာပါ။ အစ္မတို႔ တိုင္းျပည္က သင္ရိုးေတြ ေကာင္းပါတယ္။ သင္နည္ဒ စနစ္နဲ႔ ဆရာဆရာမေတြရဲ႕ ၀မ္းစာ နည္းတာ၊ စနစ္တက် သင္တန္းေပးတာေတြ မရွိလို႔သာ ညံ့ၾကရတာပါ။ ဒီေတာ့ ဒီ သင္ရိုးကိုပဲ အစ္မ ေျပာခဲ့သလို သင္နည္း ေျပာင္းျပီး သင္လိုက္ရင္ကို အေတာ္ ဟုတ္သြားပါျပီ။ အမ ေရွ႕တပတ္အတြက္ ေရးထားတဲ့ အပုဒ္ထဲမွာ ပါပါတယ္။ အဓိကက ႏိုင္ငံတကာက အေျခခံပညာေရး (မူလတန္း) အတြက္ သင္ၾကားနည္းေတြကို သံုးဖို႔ပါပဲ...

rose of sharon said...

အေမရိကမွာေနတဲ႔ ၿမန္မာခေလးေတြအတြက္ဝမ္းသာစရာဘဲေနာ္.. အမလိုဆရာမတစ္ေယာက္ရွိတာ အရမ္းကိုအဖိုးတန္ပါတယ္....